louis.ywema.com

Islay festival 2004

samen met Roel Oost naar Feis Ile the Islay Festival of Malt and Music 2004

zie hier voor onze fotoos.
Voor de festivalwebsite klik hier.
hier hebben wij overnacht.
Webcams op Islay
Het weer op Islay >
whisky making on Islay
Timetable bustocht heen (Glasgow => Kennacraig)
Timetable bustocht terug (Kennacraig => Glasgow)
Timetable veerboot heen-en-weer

Amersfoort, 07-06-2004 20:23:54

== Louis ==
Nu ook van mij nog een paar 'famous last words' over onze week in het Schotse. Ik vind dat we onbedaarlijk veel mazzel hebben gehad met het weer (niet tot ieders genoegen overigens; de dame die ons rondleidde in de destilleerderij van Bunnahabhain vertelde dat ze vanwege de aanhoudende droogte op Islay maar op halve kracht konden brouwen.
Onderweg naar dit oord voor het eerst 'real life' kennisgemaakt met het fenomeen van de Schotse Postbus; al veel over gelezen en nu aanschouwd. het is gewoon een passagiersbusje (uiteraard volledig rood en met het logo van Royal Mail) dat als alternatief vervoer dient; ben alleen beniewd of je een kaartje moet kopen of postzegels als je mee wilt....
Op het terrein van de destilleerderij was de barbeque aangestoken en ze waren hamburgers aan het bakken, volgens zeggen met whiskysmaak (of zouden ze bedoelen dat de man die stond te bakken met veel smaak telkens een vol glas tot de laatste druppel leegde), hoe dan ook, het smaakte prima!
De rondleiding begon al goed; het meisje stelde al vast dat dit vast niet de eerste rondleiding zou zijn dus ze kon haar verhaal wel wat inkorten. Helaas voor haar waren er veel vraaglustige personen. En dat was ook jammer voor ons; ook wij kenden het verhaal (en kwamen vooral voor het proeven)!
Of de kwaliteit goed was (het drink lekker weg)...slechts 3% van de Bunnahabhain wordt als Single Malt verkocht, de rest wordt in blends gedaan (Cutty Sark vooral, ook hun aandeel in de Islay-blend Black Bottle is bovengemiddeld).

De volgende dag weer vroeg op, het laatste Islay-ontbijt wegkauwen, Joy goodbye-zeggen en dan met de boot naar het vasteland. Daar aangekomen bleken er ruim 50 man te wachten op dezelfde bus, waarop de chauffeur besloot dat 'ie het niet meer zag zitten. Uiteraard kwam alles voor elkaar, zodat we tegen 4 uur weer in een zonnig Glasgow stonden.
Net als op de heenreis, weer in de rook-vrije pub ons biertje gedronken, en daarna naar het hotel. Blut!
Met de plane weer naar Amsterdam, maar dankzij het op lage hoogte vliegen toch wel last van Easy-Jetlag!
Het was leuk, deze alco-holiday!. ik wil besluiten met een gedicht over Islay dat ik in de Port Ellen mouterij tegenkwam
Slainte wee laddies, take your last dram!

Welcome to Islay
Welcome to Islay where whisky is great
and to our distilleries - a total of eight
Where each one makes whisky with a taste so unique
Don't look any further, we'll have what you seek
The malted barley makes the whisky so rare
take some and smell it and taste if you dare
Now you've done that and your dram hit the spot
Come back again 'till you've tasted the lot!

Amersfoort, 06-06-2004 23:22:54

==Roel==
Tja, zijn we al weer thuis. Tijd voor een laatste update van het dagboek. Ik vond het een genoegleijke week, Louis, cheers laddie! Vrijdag was voor mij een wat mindere dag. Ik was verkouden en in combinatie met de keelpijn, kreeg het wat griepachtige trekjes. Toch op pad gegaan na een 'Traditional Fayr' met bacon, eggs en sausices. De bus genomen naar Port Askaig, om vandaar Bunnahabhain te bezoeken.
Die bus was misselijkmakend, daar op Islay is geen meter weg vlak. Maar de wandeling naar Bunnahabhain maakte weer veel goed. Mooie vergezichten naar Jura (wel jammer dat we daar niet geweest zijn, misschien een volgende keer), en in de verte voorbij Bunnahabhain zag ik iets wat leek op de spectaculaire "raised beaches". Echter naar later bleek, is een strand als snel "raised" als het eb is, het eb-vloed verschil bedraagd daar toch snel een meter of 5. Ook die "raised beaches" blijven dus op het programma staan voor een volgende excursie.
Op Bunnahabhain werden we verwelkomd door een alleraardigst jong van een jaar of 12, die speelde doedelzak. Zo jong en zoveel lucht in de longen, ik vond het heel erg knap. Ik vond de site en de rondleiding daar wat minder. Er zat wat minder spirit in zeg maar. Wel weer een mooi vergelijkend warenonderzoek gedaan tussen een 32-jarige sherry cask en een 12-jarige bourbon cask malt. De bacillen die er toen nog waren, zijn toen op de vlucht geslagen, want behalve enige verkoudheid was ik weer toppie. We zouden daar aanvankelijk nog blijven voor een "manager party". De managers van alle distilleries zouden daar zijn en verder muziek en barbeknoei. Maar de laatste bus uit Port Askaig zou al om 15:30 vertrekken en voor s avonds waren we niet zeker van vervoer (en dan is 30 kilometer ver lopen), zijn we toch weer richting Port Ellen gegaan. Daar nog een sublieme Lamb Curry Veryvery Hot verorberd, waarvan Louis de volgende dag opmerkte dat die snachts toch wel het nodige rumoer veroorzaakt heeft (burp-boer).
De zaterdag stond in het teken van reizen. Boot, bus, zelfde route, mist, dus niet veel te beleven onderweg. Weet nu door het lezen in mijn nieuwe boek wel weer veel meer over het vroegere leven op St. Kilda.... En nu zitten we weer thuis. Een week vliegt, mar het was prima zo!

Port Ellen (hebben ze hier niet meer plaatsen op het eiland? Ja, maar slechts eentje met een interne, 03-06-2004 20:37:50

==Roel==
Vandaag begon met echt Schots snert weer. Het was miezerig, en de natte wegen deden ons snel besluiten de fietsjeszonderspatbordjes snel te laten voor wat het was. Het word zo snel zo'n prut in je nek anders.... Maar goed, eerst maar weer eens een 'real Scottisch breakfast', weer met vis ditmaal, dat moest ik er maar eens flink van nemen deze week. Een waar kokkin, maar toen de gastvrouwe vanmorgen haar ontstaansgeschiedenis over ons begon uit te storten, had ik toch iets van, nou... volgende keer misschien toch een andere B&B. Ik bedoel dat ze haar man die rijinstructeur was verloren heeft aan een leerling deerne van 17 en daarmee van Islay vertrokken is naar een ander afgelegen oord en ze er veel verdriet van had maar nu heel gelukkig is met haar zoon van 15 en haar gasten en misschien ooit nog wel eens teruggaat naar Edingburgh, waar haar ouders wonen en zij enig kind is en dan dat huis krijgt, maar misschien dat wel helemaal niet wil omdat ze op Islay wil blijven, hoeven jullie toch ook niet allemaal te weten.....
We zijn maar een eind gaan lopen, en onderweg klaarde het weer mooi op. Mooi gezicht hoe zo'n eiland uit de nevel weer tevoorschijn komt. Boven op de berg kwamen we stapels shell-schelpen tegen. Even dacht ik hier met een raised-beach van doen te hebben, zoals op Jura en Islay te bewonderen is (ik heb ze helaas nog niet kunnen bekijken...), in dit geval ging het om een opslagplaats, maar zo'n enorme hoeveelheid. Ik had ze op het strand hier wel eens gezien.
Vanmiddag de fiets door weer en vooral wind teruggebracht. Als dank voor de moeite kregen we weer een 'dram of whisky'. Als je niet van alcoholica houd heb je het moeilijk hier. Alles ruikt naar whisky en iedereen drinkt whisky, en van tijd tot tijd krijg je er weer 1 in je handen gedrukt. Gelukkig, morgen is het allemaal afgelopen ;-) Nog een dag Islay met Coal Ila en Bunnahabhain en een feestje toe met doedelzak en barbeknoei, ben benieuwd.....
Nu even aan de fastfood, dat 'hoort' in een cybercafe.....
Straks een 'dram' tegen mijn opkomende keelpijn, en lekker op tijd naar bed, de bus gaat morgen al vroeg naar Port Askaig...

Cybercafe, Port Ellen, Islay, 03-06-2004 20:26:01

== Louis ==
Gisteravond nog wat lekkere biertjes gedronken in de lokale pub (de The Ardview Inn) en door de regen terug naar onze B&B om nog een lekker afzakkertje te nemen; onze bijna-lege fles Laphroig 10 years old, cask strength (zo'n 54%), daarna pitten!
Het heeft de hele nacht hard geregend, het waait hard, we hebben dus echt ander weer gekregen. Lang uitgeslapen en daarna weer een lekker visje bij het ontbijt, dat gaat thuis nog tegenvallen ;-)
Vandaag een lekkere wandeltocht gemaakt richting Mull of Oa, een soort schiereiland van Islay, recht tegenover Port Ellen. We vertrokken in de mist (we hoorden dat het vliegtuig vanuit Glasgow niet heeft gevolgen omdat 'ie niet kon landen vanwege de mist), maar gaandeweg werd het beter weer.
We liepen heuvelopwaarts, langs allerlei vervallen oude huizen, over kleine zompige schapenpaadjes, het had wel wat!
Halverwege de middag waren we terug, bij het strand gelunched en ons voorbereid op de laatste keer tegen-de-wind in fietsen (we moesten ze terugbrengen naar de verhuurster bij het vliegveld). Met een lekker muziekje op (lang leve de MegaStick, het is gewoon een stimulerend middel, het zou verboden moeten worden). Even een biertje drinken op de luchthaven (krijgen we weer een lekker flesje wipsy bij, je moet op dit eiland gewoon je best doen om ergens geen whisky te krijgen.
Het geld is bijna op, we doen een vlotte snack in ons vertrouwde Cybercafe ,daarna deze site bijwerken (en de pub weer bezoeken natuurlijk....)
Morgen waarschijnlijk geen bijdrage; we gaan naar Port Askaig de laatste, nog niet door ons bezochte, distilleerderijen bezoeken; Caol Ila en Bunnahabhain, bij de laatste is een groot feest aan het einde van de dag, dus wie-weet wordt het een latertje.....

(O ja, alvast een idee nodig voor mijn verjaardag? Kijk rond op deze pagina of bij mijn goede vriend Van Wees....)

Port Ellen, 02-06-2004 22:31:19

== Roel==
Vandaag was de dag waarvoor we gekomen waren.... Ik wilde zo graag 'op internet', en dat moest vanmiddag om 2 uur op Bruichladdich gebeuren. Onze 'tour' was pas om half vier, dus op aandrang van Louis de webcamparty een uur verlaat (maar wie was er om 2 uur in Bruichladdich...... juist Louis.... ik ga de sms'jes doorberekenen...)
Al goed, ik was er ook om half drie, na onderweg door een kudde koeien belemmerd te zijn, die lopen daar ook maar vrij rond. Ik dacht ik loop met de fiets langs het strand, maar die kudde bedacht nieuwschierig hetzelfde. Een lachende schot vond het maar liefaardige beesten dus deze held vervolgde zijn weg gewoon via de weg, evenals de kudde. Voor autos gaan ze wel op zij, maar een Nederlander met een rode trui..... was die ene koe nou toch een stier? Om kwart voor drie het eerste sms'je, mijn collega's hadden me gespot. Ik heb ze een kleine rondleiding door de shop gegeven en ze wat goede whiskies getipt, onder het genot van een Bruichladdich 17 year old. Dat was wel leuk, want zij zagen op andere camera's wat er allemaal te beleven was. We waren dus ook tijdens de rondleiding nog af en toe te zien op weer een andere camera. Aan het eind van de tour vielen we nog midden in een leuk feestje. Er zijn in heel Schotland nog 7 vatenmakers die dus de vaten maken waar de whisky op mag rijpen. De meeste vaten komen wel uit Amerika (Bourbon) of Frankrijk (Wijn) of Spanje/Portugal (Port/Sherry), maar worden 'in duigen' verscheept, dus moeten hier dan wel weer in elkaar gezet worden. De achtste vatenmaker was in opleiding en kreeg vandaag zijn diploma. Hoge whisky piefen erbij en wij ook dus. We staan er mooi tussen in de locale krant, we zijn beroemd....
Nog even een anekdote over die webcams. Op een dag kregen ze op de distilleerderij een mailtje dat 1 van de webcams stuk was. Afijn, dat ding werd gerepareerd en ze sturen een mailtje terug 'Bedankt voor uw oplettendheid, hij doet het weer'. Kregen ze een mailtje terug, ondertekend door de Amerikaanse geheime dienst, dat ze blij waren dat het ding gemaakt was, zodat het hele distilleerderij proces weer gevolgd kon worden via internet. Wat bleek, op deze manier controleerden ze of er inderdaad whisky gemaakt werd en geen grondstoffen voor chemische wapens. Bepaalde stoffen schijnen door een op distillatie gelijkend proces tot stand te komen, vandaar. Broodje Aap, misschien, maar het verhaal is leuk... Tot hier weer even, Louis verteld de rest....

Port Ellen, Islay, 02-06-2004 22:22:25

== Louis ==
vanochtend kennisgemaakt met de 'nieuwe buren' in onze B&B; 3 Zwitsers die er al voor het vierde jaar logeren.
Na het ontbijt (deze keer grilled kipper) vertrokken we richting Bruichladdich, waar we om 14.30 een rondleiding krijgen. Eerste tussenstop: vliegveld voor een kopje koffie. Helaas, het cafe heeft een dagje vrij genomen, dus door naar Bowmore. Eenmaal daar aangekomen eventjes langs bij de destilleerderij, vandaag is het Bowmore-dag. Buiten wordt een podium opgebouwd voor het grote feest van vanavond, we nemen even een kijkje binnen in het bezoekerscentrum; ook hier wordt het whisky-merk enorm uitgebuit. je kunt van alles kopen met het Bowmore-logo erop (vooral kleding, golfaccessoires en heel veel soorten whisky.
We trappen door naar Bruichladdich. Roel heeft met collega's en vrouw en kind afgesproken om 14.00 voor de webcam te zitten, en dat lukt, we worden gezien!
We krijgen het eerste glaasje al aangeboden, een heerlijke 17 jaar oude whisky!!
In de rondleiding wordt duidelijk dat dit een speciale destilleerderij is; niet van moderne snufjes voorzien maar alles is nog in bedrijf zoals het in 1881 is gebouwd, met grote houten vaten. Geen computer te vinden! We beginnen de rondleiding met ons tweeen, er haken steeds meer mensen aan. De beste rondleiding tot nu toe wat mij betreft!
Na de rondeiding is het traditiegetrouw proeven, maar halverwege wordt de duer dichtgedaan en neemt de eigenaar van de destilleerderij het woord, vandaag is het een bijzondere dag; ze hebben een nieuwe leerling-kuiper (dat is iemand die van oude Bourbon/ Sherry/ Port-vaten whisky-vaten maakt), het feit dat dit bijzonder is blijkt, dat er in heel Schotland maar een stuk of 6 van die leerlingplaatsen zijn, het aantal kuipers in Schotland zou maar 30 zijn. Met een heer in drie-delig pak, een oorkonde en een extra glas Bruichladdich voor de vele foto's wordt dit evenement bezegeld!
Eenmaal buiten gaan we weer de fiets op en op zoek naar de enige bierbrouwerij die het eiland rijk is, De Islay ale brouwerij (de website doet het nog niet zie ik), waar we een gratis pintje krijgen voor de moeite. Zelf Roel vindt het te drinken!
In Bowmore gaan we naar de lokale Tandoori nog een hapje eten, nu een lange fietstocht terug naar Port Ellen, het begint een beetje te miezeren (voor het eerst sinds wij op het eiland zijn!). Eerst het dagboek bijwerken, en dan zometeen een lekker biertje!

Port Ellen, Islay, 01-06-2004 21:52:56

==Louis==
Fietsen huren lukte niet zo best hier in Port Ellen; het dichtsbijzijnde adres is de 'luchthaven'. na even bij de bushalte gewacht te hebben krijgen we een lift van onze landlady. De fietsen worden verhuurd door de dame die ook de catering op het vliegveld verzorgt, we krijgen een mooi stel splinternieuwe mountainbikes mee. Op naar Bowmore!
Eerts naar de enige flappentap van het eiland, daarna een lekkere pint (eigenlijk 2) gehaald in Duffy's bar, na een paar straatjes doorgereden te hebben, kwamen we voor een hapje eten uit bij de buurman van Duffy, het Lochside Hotel. Aan de voorkant merkte je het niet, de restaurantzaal heeft een prachtig uitzicht over het meer (eigenlijk uitloper van de zee). Ik heb mij aan de lokale tradities gehouden en voor 't eerst van mijn leven Haggis op. Het was eigenlijk een soort van gehakt (van welke soorten vlees wil ik niet weten geloof ik....). Prima te eten.
Na het eten weer terug naar Port Ellen voor een lekker glaasje Laphroig wat we hadden gekocht.

Port Ellen, 01-06-2004 16:04:33

==Roel==
Leuk is dat, Louis zit op een andere pc te typen, en aangezien we in hoofdzaken dezelfde dingen beleefd hebben hoop ik dat de wijze waarop we een en ander beleefd hebben dusdanig anders is dat het leuk blijft om beide verhalen te lezen... Gistermorgen weer opgestaan dus, onze gastvrouwe verraste ons met een goddelijk ontbijt. Smoked Haddie. Ja, ik ben een waar visliefhebber, maar 's ochtends vroeg had ik het ook nog nooit gegeten. We zouden gister naar de Ardbeg Distilery, but 'it seemed we'd missed the bus', volgens een breedlachende engels(sorry...) schotsman. Toen zijn we maar gaan lopen, een kilometer of 6. Hierdoor misten we wel de ochtendtour, de volgende rondleiding zou pas om half drie smiddags zijn. We zijn daar dus alleen maar even de site geweest, wel lekker gelunched enzo. Smiddags hadden we een afspraak in Port Ellen mouterij. Hier maken ze de mout vvord zo'n beetje alle distileerderijen op het eiland. De basismout is daarmee voor alle whiskys hetzelfde behalve dan dat deze mout al of niet boven turf gerookt kan zijn, dit verklaart een voornaam smaak verschil tussen de diverse whiskies van het eiland. Voor de niet kenners, mout komt tot stand door het licht laten ontkiemen van de gerst zodat voldoende suikers in de korrel ontstaan. De worteltjes worden eraf 'geeest', en gedroogd waarna de mout overblijfd. Hiervan word op de distileerderij het 'bier'beslag gemaakt waar uiteindelijk de whisky uit voortkomt. Louis zit nu net wat moeilijk te prutten op de computer met FTP enzo. Er blijkt dat het dagboek verkeerd sorteerd, waardoor de verhaaltjes door elkaar komen. Nou ja, leuk puzzeltje voor jullie dunkt me. De rondleiding in de mouterij eindigde met een waar whiskygelag. Hier mijn eerste (en shame, waarschijnlijk laatste) Port Ellen geproefd. Deze distillery is in 1983 gesloten en ontmanteld, maar aangezien een whisky er toch een 10 a 25 jaar op over doet om in een vat op smaak te komen, zie je dat er nog steeds gebotteld wordt. Niet veel meer, een fles nu, 24 jaar oude, komt op ongeveer 150 pond, zeg maar 250 euro. Dat vind ik zelfs teveel voor een whisky, dus denk dat het bij dit glaasje zal blijven. Louis regelde en passant nog een 'kilootje' mout ('peated malt', gerookt a la Coal Ila). Dat vonden ze daar op de mouterij ook wel een stunt dat er een hollander dat wilde gebruiken om bier van te brouwen, dus er zou een zakje bij de uitgang staan. Dat heeft Louis geweten, hij moest 10 a 15 kilo mout meetorsen naar ons appartement. Benieuwd wat de douane daar zondag van vindt.... 'S Avonds een 'nosing' party bezocht. Tien whiskies ruiken, raden welke distillery het is. De winnaar kreeg een mooie fles van het een of ander. Helaas..., ik had er hooguit 1 goed..., moet nog maar wat oefenen verder. Maar afterwards, kwam de locale folkband met singers, dancers, doedelzakken, etc, dus hebben we ons prima vermaakt onder gezang over Islay vrouwen die achterblijven als de mannen van Bowmore uit vissen gaan op de woeste zee enzo.

Vandaag de deur uitgegaan met een eenvoudig ontbijt. De gastvrouw was zoek, dus ze hoefde alleen maar Bacon en Eggs voor ons te maken. Wat een rotzakken zijn we toch. We hebben ons kostelijk vermaakt op Laphroaig. Een leuke rondleiding en 'some tasting again'. Nu even internetten, en zo nog een fietsje uren. We willen vanavond graag eens ergens anders eten, maar de bussen gaan maar tot 5 uur op het eiland. To be continued....

Port Ellen, Islay, 01-06-2004 15:41:24

== Louis==
Het had vannacht geregend zagen we toen we de gordijnen openden, het was windstil. Joy kwam ons vertellen dat ze doodziek was, dus we moesten niet al te veel verwachten. Gelukkig toch nog een lekker ontbijtje op; bacon, worstje, gebakken tomaatje en dito eitje met toast en thee, prima start!
Vanochtend hoorden we dat de morgen naar de Bruichladdich-destilleerderij (uitspraak is broek-laddie)kunnen (en meedoen aan de rondleiding, is het wel een goede keus? Joy vertelde dat ze dacht ziek te zijn geworden van de hapjes op die destilleerderij.....), dus we zitten op tijd voor de webcams (zie de link bovenaan deze pagina).
Helaas was de fietsenverhuur nog dicht, maar het is Laphroaig-dag, (uitspraak is zoiets als la-frag) dus dan maar lopend. Na 100 meter worden we opgepikt door een pendelbusje, dus dat is boffen!
We konden nog net mee met de rondleiding (al erg veel is ruim van te voren volgeboekt), dus het hele proces van whisky-maken heeft geen geheimen meer voor ons...!Uiteraard na afloop weer een lekker glaasje!
Omdat het vandaag dus de dag van deze destilleerderij is, zijn er gratis hapjes en drankjes (wel effe 1 voor het goede doel storten, maar het blijft een vriendenprijs!). Na afloop (het is ondertussen weer prachtig weer geworden) lopen we even langs zo'n prachtige menhir (of standing-stone). Nu tijd om het dagboek bij te werken en dan straks kijken of we een fiets kunnen regelen voor de rest van de week.
Wordt vervolgd!

Port Ellen, Islay, 31-05-2004 19:24:01

== Louis ==

Wakker onder een stralend zonnetje, tijdens het ontbij trok alles potdicht, zeemist. We hebben ontbeten met 'poached smoked haddy' een lekker visje met een gepocheerd eitje, verder toast met marmelade.
Helaas net de bus gemist (we stonden op de juiste plek, de chauffeur keek helaas de verkeerde kant op), dan maar lopend naar de Ardbeg destilleerderij. Halverwege de wandeling smolt de mist weg en vervolgden we met prachtig weer.
Op de destilleerderij lekker gelunched met oa een glaasje whisky. Nog even rondgegeken, naar zeer geklauterd en daarna met de bus terug naar Port Ellen.
Om 15.30 worden we verwacht bij de Port Ellen Maltery,, de destilleerderij is niet meer in gebruik, nu maken ze mout uit graan voor alle Islay-destilleerderijen. De rondleiding was vrij technisch; het hoogtepunt was het proeven naderhand. We kregen 3 bonnetje pp (dus 3 'drams', en dat 's middags nog.....hips!).
Ik vertelde de gids dat ik zelf bier maak, en of ik een kilootje of zo aan turf-mout mee kon krijgen. 'Don't bother' was het antwoord, even later kwam hij mij met een dikke knipoog vertellen dat hij ' een zakje' bij de uitgang had neergezet. Dat zakje bleek een enorme zak met een kilo of 6 aan mout te zijn (en nu nog proberen om dit thuis te krijgen........)

's Avonds naar een whisky 'nosing and tasting' feest in het dorp. De kerk was bomvol 'proevers'. De uitdaging was om van de 8 destilleerderijen op Jura (buureiland) en Islay hun merk eruit tehalen. De hoofdprijs was uiteraard een lekkere fles. Helaas, 0 goed. De hoofdprijzen gingen voornamelijk naar Duitsers.
Na de proeverij werd de zaal omgetoverd tot een dansgelegenheid met op het podium een eilandse band. Er werd muziek gespeeld waarop de aanwezigen aan het volksdansen gingen. Zag er erg ingewikkeld uit (dus we bleven maar toekijken). Verder werden er nog een aantal eilandse liederen gezongen, vol weemoed (voor wat we ervan verstonden).
Was een erg leuke, onverwachte dag!

Port Ellen, 30-05-2004 21:06:31

==Roel==
Ja, we zijn gearriveerd. Het is of je hier in een andere wereld zit. Vanuit Glasgow vanmorgen reden we zo de bergen in. Ik ben niet zo'n 'busreisjes' type, behalve als er dan onderweg zoveel moois te zien is. Nou zijn die Schotse bergen niet zo hoog, maar je zit er wel vanaf zeenivo tegenaan te kijken en dan lijkt het qua hoogte heel wat. Een mooi ruig gebied is het in elk geval. Onder weg nog een pasagier kwijtgeraakt, maar dat was Louis ook al opgevallen, dus zie aldaar. Verder lekker lezen (hoewel dat helemaal niet meevalt in een Engels boek...). Op Islay aangekomen was onze gastvrouwe op whiskytour, dus die had een briefje opgehangen. Deur was gewoon open, het kan allemaal maar gewoon daar. We slapen vlakbij de haven, maar volgens mij zegt iedereen dat in Port Ellen, een gehucht is het, niet eens een geldautomaat, maar wel dus een internetcafe. Nou ja, internetcafe.... Er staan een paar pc's en verder is het net een jongerensoos. Wij als 'ouder jongere' vallen daar ook niet op dus schrijven even ons dagboek... Morgen zien of we fietsen kunnen huren hier, dan zijn we wat mobieler, want hier in het dorp is verder niet zoveel te beleven, en bussen rijden hier maar tot 5 uur smiddags, en we moeten toch ook een manier vinden om ons woensdag op tijd in Bruigladdich te kunnen vervoegen....

Port Ellen, Islay, 30-05-2004 21:04:38

== Louis==
Vanochtend wakker geworden in een zonnig Glasgow na een nacht vol kattegejank (of waren het toch meeuwen?)
Ontbijtje gegeten (ik ben nog niet toe aan een Full Scottish Breakfast), uitgecheckt en terug naar Buchannan Busstation, voor onze busreis naar Kennacraig (waar de boot naar Islay vertrekt).
Met een rustig gangetje, onder een steeds dichter wordende bewolking en met een lekker muziekje op kachelen we de stad uit.
Halverwege in Inverray een tussenstop gemaakt, tevens plaspauze en de gelegenheid voor een snelle koffie met een broodje. Om 11 uur weer verder; volgens de buschauffeur miste er nog iemand, maar Bob van de centrale zei Leave 'em there, dus we vertrokken weer.
Op tijd bij de boot (de enige van vandaag). De overreis duurde ongeveer 2,5 uur en het weer werd steeds beter (hoewel de weersverwachting juist was dat het slechter weer zou worden).
Eenmaal op Islay maakte Roel de opmerking dat hier ook palmbomen zouden groeien, toevallig voor onze B&B dus een knoeperd van een palmboom!
Onze landlady Joy had een briefje op de deur opgehangen dat ze naar de destilleerderij van Bruichladdich was, met een vermelding welke kamer voor ons was. Wij hebben onze spulletjes uitgepakt en zijn het dorp ingegaan.
Niet veel te beleven, het is erg klein, maar fantastisch mooi weer, dus we zijn snel een supermarkt ingedoken voor een paar lekkere blikjes en zijn bij het strandje gaan zitten.
Toen nog wat gewandeld naar de eerste de beste destilleerderij, Laphroig, hebben we er toch eentje gezien (maar die was al dicht natuurlijk).
Terug naar de B&B waar we kennis hebben gemaakt met Joy, die ons welkom heette en meteen de nodige tips gaf.
Vanavond uit eten in een redelijk troosteloos restaurant, nu het dagboek bijwerken en dan straks de eerste whisky van onze trip proeven!
Over de fotoos: zeer waarschijnlijk kunnen we onze camera's niet inpluggen, dat komt in Amersfoort wel weer!

Glasgow, 29-05-2004 20:17:08

==Louis==
Met een kwartiertje vertraging het zonnige Nederland verlaten op naar een bewolkt Glasgow.
Met de bus van Glasgow International Airport (nogal een weidse term voor een klein vliegveld) naar het centrum op zoek naar een hotel.
Dit bleek nogal lastig te zijn; volgens zeggen was alles vol.
Uiteindelijk terechtgekomen in McLays Guest House in een family room met 5 bedden. De baas wist ons te vertellen dat alle hotels vol waren vanwege het bezoek van de Dalai Lama aan Glasgow, hebben wij weer.
Maar goed, de slaapplaats is geregeld, op loopafstand van het busstation.
Verder dwalen wij een beetje door Glasgow, boekje kopen, koffie drinken.

==Roel==
Ze hebben hier banane-caramel muffins, toppie. Die Dwalie Lama zijn we nog niet tegengekomen.
Ze hebben hier fantastische boekhandels. Ik begin nu Boudewijn Buch een beetje te snappen hoe die stond te kwijlen boven een boek over St. Kilda, een afzichtelijk eiland in de oceaan. Boek gekocht (zonder kwijl van wijlen Boudewijn)...
De mannen gaan nu biertje drinken, ook hier Guinness, jammie. En Louis een Tennant lager

Amersfoort, 17-05-2004 21:47:04

Dit is de eerste bijdrage voor het Festival-dagboek. Vandaag de pagina en manage-site klaar. Mocht er op Islay Internettoegang beschikbaar zijn, dan wordt deze pagina ververst met berichten van het Islay Festival of Malt and Music!